1960-luku

Vuosikymmenen alkaessa Tarmon luistelijat kehittävät vauhtia vaikka seuraottelussa jäädään niukasti kakkoseksi. Kuvassa RoRen Jorma Sinkkonen.

Vuoden -60 500m Suomen tilastossa jo viisi tarmolaista alle 50s.

Vuodenvaihteen -61/62 alussa Oulun "sarjakilpailuissa" edesmenneellä Keskuskentän liukkaalla mutta railoisella jäällä luistellaan ahkerasti. Harjoittelun tuloksena Pena täräyttää Tampereella 500m 45,7.

Nuorten SM-kisoissa Pena tähyilee vielä voittajaa mutta ei enää seuraavana vuonna.

Harjoittelu monipuolistuu kun pyöräily otetaan ohjelmaan kesäisin. Kun sitä hallia tai edes tekojäätä ei ole niin kuivaluistellaan sitten. Hiivitään nykyisinkin pitkin Sankivaaraa ! Voimaharjoittelua parhaimmillaan v-63 ja rauta nousee, siitäkö johtuen Pena pääsee TUL:n nuorten huippuluistelijoiden valmennukseen. Maailmanmestari Juhani Järvinen antaa vinkkejä ja pojat ottavat neuvot vastaa.

Harjoittele lajikohtaisesti, nousujohteisesti ja tavoitteellisesti ! Siinäpä Paavo "Patsa" Salosen motto tänäkin päivänä ja v-65 alkoi hänkin näkyä luistelutuloksissa.

Vuoden -66 luistelumaaottelu Ruotsia vastaan. Jouko Jokinen, Seppo Hänninen, Jouko Launonen, Olavi Hjellman ja Pentti Kiiskinen kovassa seurassa. Ruotsin huiput Jonny Nilsson (kultaa kympillä Innsbruckissa -64), Johnny Höglin (kultaa kympillä Grenoblessa -68), Örjan Sandler (pronssia kympillä Grenoblessa -68), oi niitä aikoja.

Vuonna -66 Tarmon luistelujaosto ja Oulun Luistelukerho virittelivät yhteistyötä pikaluistelussa.

Kiirunassa käytiin vuonna -67 Kalottimaaottelu jonka Pohjois-Suomi voitti. Samana vuonna Rovaniemen kansainvälisissä kisoissa mukana mm. Japanin Keiichi Suzuki (38,71 v. -70) Hollannin huiput Kees Verkerk ja Ard Schenk, norjalaiset Magne Thomassen, Fred Anton Maier ja Svein Erik Stiansen sekä tietenkin meidän Pena.